מילון מונחי משכנתא

תחום המשכנתאות וההלוואות השונות הינו רחב ומכיל הרבה ידע מקצועי, ידע שאין ברשות רוב רובם של לוקחי ההלוואות. עומר דורון, יו״ר פשוט משכנתא מציג בפני הקהל הרחב את המושגים והמונחים החשובים ביותר בתחום. הבנת המונחים הבסיסיים יכולה להוות סיוע לחיסכון וביצוע נכון של תהליך לקיחת ההלוואה.

צפייה בסרטון המצורף (3:30 דק׳) תפרוש בפני כל מי שמתכוון לקחת משכנתא את המונחים והמושגים החשובים ביותר בעת לקיחת ההלוואה ותחדד לכל מי שהספיק לשכוח שבתחום המשכנתאות כמו בכל תחום אחר, ידע = כח = כסף.

בסרטון, מציג דורון מילון מונחים קצר ובסיסי שכל מי שמתכוון לקחת כל סוג של הלוואה ובעיקר משכנתא אמור להכיר, לטובתו ולטובת החיסכון שלו. להלן המונחים הבסיסיים:

1) נכס – רכוש בתחום המקרקעין (דירה/קרקע/בית צמוד קרקע)

2) ריבית פריים – מורכבת מריבית בנק ישראל + מרווח קבוע של 1.5%. הריבית מפורסמת ביום שני בכל סוף חודש ע״י נגיד בנק ישראל.

3) מדד המחירים לצרכן – נתון המפורסם בכל 15 לחודש ע״י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומרכיב את התצרוכת החודשית בכל משק בית במדינת ישראל. לדוג׳: עלות פירות וירקות, עלות דיור וכו׳).

4) שער חליפין – שער יציג של צמד מטבעות נתון. לדוג׳: שקל-דולר, שקל-יורו.

5) תמהיל – לקיחת סכום המימון הנדרש וחלוקת הסכום הכולל למסלולים שונים. לדוגמא, חלוקה של הלוואה בסך 600,000₪ ל- 3 תתי הלוואות:
הלוואה של 200,000₪ על בסיס פריים ל- 23 שנה או הלוואה 300,000₪ על בסיס פריים ל- 15 שנה או הלוואה 100,000₪ בריבית קבועה צמודת מדד ל- 10 שנים.

6) מחזור משכנתא – החלפת המשכנתא הקיימת במשכנתא חדשה, תהליך זה נעשה בגלל השינויים במשק (הורדת הריבית, שינויים במטבע חוץ) או שינויים אישיים של הלווה עצמו (כסף שהתקבל, מעבר לדירה גדולה יותר ועוד).

7) היוון – חישוב הערך העתידי שצריך לשלם בעתיד במונחים כספיים של היום.

8) אישור סופי – אישור שמנפיק הבנק למשכנתאות ובו רשומים תמהיל ההלוואה והריביות שהבנק מוכן להעניק. אישור זה יונפק לאחר שהבנק בחן את התנהלותו הפיננסית של מבקשי ההלוואה ואת הנכס הנרכש מבחינה משפטית.

9) אישור עקרוני – אישור שיש להוציאו מהבנק לפני רכישת הנכס. אישור זה מעיד על כך שהבנק מוכן להעניק מימון לצורך רכישת נכס למגורים. באישור זה מופיע סכום ההלוואה שהבנק מוכן להעניק לצורך רכישת נכס, כמו כן רצוי להוציא אישור עקרוני ממספר בנקים ורק לאחר רכישת הנכס להשוות ריביות.

המלצות ותגובות הגולשים

״תמהיל הלוואה זו הדרך הכי נוחה לשלוט בהחזרים לפי הצורך, מניסיון״ עידן מ. כפר גלעדי

״תשעה מושגים שכל אחד מהם יכול להתבטא בהמון כסף בעתיד, שווה לרשום ולזכור כל אחד מהם, תודה! מנשה ג. קצרין

״הסרטונים שלך הצילו אותנו מהפסד גדול של המון כסף, יישר כח על הנכונות תמיד להסביר ולעזור״ אילנה א. באר שבע

סרטונים נוספים

3 המסמכים שצריך בשביל שהבנק יסכים לתת לך משכנתא

לחץ לצפייה

האם אישור עקרוני טלפוני מחייב את הבנק?

לחץ לצפייה

מהי תקופת חסד - גרייס?

לחץ לצפייה

הפרמטר החשוב ביותר בהלוואת המשכנתא שלך

לחץ לצפייה